Chcete prodávat s Kauflandem nejen v Německu? Využijte možnosti být na jednom z nejrychleji rostoucích marketplaces v Evropě.
Chcete prodávat s Kauflandem nejen v Německu? Využijte možnosti být na jednom z nejrychleji rostoucích marketplaces v Evropě.
Chcete se zapojit do Heureka Marketplace a dostat své zboží k novým zákazníkům? V následujících 5 krocích vám ukážeme, jak na to.
Co by měl mít každý prodejce v pořádku před vstupem marketplace? Ukážeme vám, na co se zaměřit hned na začátku.
Evropská unie tvoří třetí největší e-commerce trh na světě. V boji o největší počet návštěvníků přitom na území kontinentální Evropy vedou stejně jako v USA a Velké Británii globální marketplaces Amazon a eBay. Vedle nich zde ale působí široká škála úspěšných lokálních marketplaces. Které patří mezi ty nejvýznamnější?
Zdroj: Webretailer
Od začátku pandemie covidu-19 obliba online marketplaces napříč zákazníky sílí zejména ve středoevropském a východoevropském regionu. Z hlediska oblíbenosti zde přitom vedou společnosti Amazon a eBay, které tu začaly působit už na sklonku 90. let.
Společnost Amazon zahájila prodej v Německu a Velké Británii v roce 1998. Krátce nato následovala Francie, o 10 let později Itálie a v roce 2011 Španělsko. Nejnověji se evropské webové stránky Amazonu spustily v roce 2020 v Nizozemsku a Švédsku a spekuluje se také o expanzi do Švýcarska.
Amazon v současnosti navštěvuje téměř miliarda lidí měsíčně, což ho staví na první místo v evropském žebříčku oblíbenosti. Specializované webové stránky Amazonu v Evropě fungují v sedmi jazykových mutacích a společnost zde vede více než 50 fulfillment center – 9 z nich v Polsku a v České republice – a tak pro ni není problém zaručit dodávku zboží do druhého dne. V USA má však návštěvnost více než dvojnásobnou než v Evropě, což odráží mimo jiné také to, že má v oblasti e-commerce v Evropě výrazně vyšší konkurenci.
Druhým největším online marketplace v Evropě je eBay. Ten funguje jako čistě online tržiště, které nepotřebuje fyzické sklady. Dnes má 14 lokalizovaných webových stránek s 367 miliony návštěv měsíčně. Obzvláště silný je v Německu.
Zatímco Amazon a eBay jakožto globální marketplaces prodávají po celé Evropě, většina domácích marketplaces se zaměřuje spíše na jednu zemi nebo na menší počet úzce propojených zemí.
V některých evropských zemích se e-commerce v posledních letech sice rozběhl, ale rozdíly v platebních systémech, doručovacích sítích, kultuře a jazycích způsobují, že některé země za jinými značně zaostávají. Záleží také na legislativních podmínkách a regulatorice, která se na provoz online marketplaces vztahuje, jako například Digital Service Act či státem stanovené podmínky.
Zdroj: Webretailer
Allegro je největší polský marketplace se 13,5 miliony aktivních uživatelů, který umožňuje zejména B2C značkám a profesionálním přeprodejcům expandovat na prosperující polský online trh o hodnotě 10 miliard eur. Ve střední Evropě zastává dokonce silnější pozici než Amazon.
Přestože běží v polštině, výpisy produktů a zákaznická podpora nevyžaduje lokalizaci díky vlastnímu překladači nabídky do polského jazyka. Po vzoru společnosti eBay Allegro samo produkty neprodává. V současné době má 125 000 prodejců a 200 milionů zalistovaných nabídek. Allegro pokrývá vše od elektroniky, módy a potravin přes vozidla až po umělecké a průmyslové výrobky.
Zalando je německé tržiště, které se rozšířilo na více evropských trhů. Přímo v Německu se může pochlubit 95% známostí značky mezi dospělými zákazníky. V posledních letech však rozšiřuje svou působnost i do dalších zemí, a tak v roce 2017 otevřelo centra pro plnění objednávek například ve Švédsku a Belgii.
Aktuálně má Zalando 20 milionů aktivních kupujících a 7,4% podíl na západoevropském trhu s módou, který celkově dosahuje hodnoty 42 miliard dolarů. Zalando má více než 22 milionů zákazníků a prodává přes 250 000 produktů od 2 000 obchodních značek.
Emag je největším elektronickým obchodem v Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku s více než 500 000 unikátními zákazníky denně. Prodejci na něm můžou nabízet produkty ve více než 1600 dostupných kategoriích.
Na platformě v současné době působí přes 3 500 prodejců, kteří dohromady nabízejí více než 1,4 milionu produktů. Nejvyšší tržby generují kategorie příslušenství do auta, domov a dekorace, děti a hračky, módu a sport.
Kaufland Global Marketplace patří mezi nejrychleji rostoucí online marketplaces v Německu. A protože je součástí skupiny Schwarz, patří navíc jednomu z největších evropských prodejců. V roce 2023 plánuje Kaufland spustit další online marketplace přímo v České republice a na Slovensku.
Prodejci zde můžou prodávat na mnoha tržištích v jednotlivých zemích s jedinou registrací. Přes 8000 prodejců tak dnes nabízí na Kaufland Global Marketplace 40 milionů produktů ve více než 5000 kategoriích. To každý měsíc přiláká na jeho stránky až 32 milionů návštěvníků.
Bol.com funguje jako marketplace pro dvě země, 98 % jeho uživatelů se nachází v Nizozemsku a Belgii. Přestože v těchto zemích žije dohromady pouze 29 milionů obyvatel, bol.com měsíčně navštíví 79 milionů lidí a z toho 11 milionů aktivních zákazníků.
Bol.com uvádí, že své zboží přes webové stránky prodalo už 41 000 merchantů a že je možné zakoupit miliony položek z kategorií, jako jsou knihy, hudba, elektronika, hračky, móda, kutilství a autodíly. Jedná se o tržiště řízené katalogem, takže prodejcům stačí uvést univerzální produktový kód a navrhovanou cenu, pokud jsou položky již v katalogu. Neplatíte žádné měsíční poplatky, ale pouze provize za prodané produkty.
Podniky však potřebují k prodeji na bol.com mít společnost registrovanou v Nizozemsku nebo Belgii. Existují však poskytovatelé služeb, kteří můžou prodejcům pomoci s registrací i bez toho.
Cdiscount je francouzské tržiště se zhruba 8,6 milionu aktivních zákazníků a 19 miliony jedinečných návštěvníků měsíčně. Prodává produkty ve 40 různých kategoriích s ročním obratem přes 1 miliardu eur. Ve Francii představuje co do velikosti druhý největší marketplace.
V roce 2018 začala společnost Cdiscount dodávat část zboží také do Belgie, Německa, Itálie a Španělska, což představuje začátek její mezinárodní expanze. V současné době má marketplace Cdiscount 10 000 připojených prodejců.
Nižší vstupní náklady nebo šance proniknout na mezinárodní trh. Zjistěte, proč je marketplace budoucností e-commerce a jaké má výhody a nevýhody.
Amazon, eBay nebo Allegro. Ať už jste na ně narazili v roli prodejce či kupujícího, marketplaces neboli online tržiště pro vás zřejmě nebudou úplnou novinkou. Jejich popularita roste společně s očekáváním zákazníků, kteří kladou čím dál větší důraz na bezproblémovou zkušenost s online nakupováním. Čím se ale marketplaces liší od e-shopů a na jakém principu vlastně fungují?
Zdroj: Coveo
Marketplace je online platforma a současně obchodní model, který na jednom místě sdružuje zboží nebo služby jiných obchodníků a jejich e-shopů. Funguje na jednoduché bázi – marketplace se snaží propojit obchodníky se správnými zákazníky, a zvýšit tím jejich prodeje, zatímco zákazníkům nabízí co nejrozmanitější nabídku produktů a jistotu pohodlného, bezpečného a uživatelsky přívětivého nákupu.
Prodejci díky tomu mají k dispozici další místo, na kterém se můžou zviditelnit a kde můžou nabízet své produkty výměnou za provizi z prodejů, kterou obdrží majitel daného marketplace. Majitel online tržiště přitom obvykle nevlastní zásoby zboží, které jejich platforma prodává. Na rozdíl od majitelů e-shopů se soustředí hlavně na propagaci, zvýšení návštěvnosti a množství úspěšně prodaných produktů přes marketplace.
Hlavní výhoda marketplaces tak spočívá v tom, že zákazníci můžou na jednom místě pořídit různé druhy zboží (od hygienických potřeb přes elektroniku až po nábytek) nebo zboží od několika značek (konfekční oblečení až po značkové modely) za cenu jednoho poštovného a navíc téměř odkudkoli, aniž by museli webovou stránku opustit. To klasické e-shopy neumožňují. Internetové obchody zpravidla prodávají zboží jednoho typu a jedné značky (například Apple nebo Nike) a veškerý marketing a provoz řídí společnost, která zboží i webové stránky e-shopu vlastní.
Online tržiště tedy slouží jako zprostředkovatelé, kteří ručí za jednoduchost a bezpečnost prodeje i nákupu. Aby prodejce mohl své produkty nabízet na webových stránkách, jako jsou Amazon, Kaufland nebo Mall, musí nejprve projít registrací a listingem produktů. Po schválení se jeho produkty aktivují, a pak prodejce za každou objednávku platí předem stanovenou procentní provizi.
Dále pak záleží způsobu, jakým prodejce skladuje své zboží. Objednávky přes marketplace může buď expedovat z vlastního skladu, nebo může využít tzv. fulfillmentu. V takovém případě platforma převezme odpovědnost za dodavatelský řetězec, a to od skladování až po expedici a správu vrácení zboží.
Horizontální tržiště se snaží uspokojit zákazníky co nejširším sortimentem. Nesoustředí se přitom jen na jednu kategorii, jako je třeba elektronika, ale snaží se pokrýt veškerý sortiment od drogerie, papírnictví až po zahradní nábytek nebo sportovní vybavení a oblečení. Nejoblíbenějším horizontálním tržištěm z pohledu nabídky je Amazon, typicky označovaný jako „obchod se vším".
V České republice lze za horizontální marketplace považovat například MALL Partner nebo Alza Marketplace. Díky širokému sortimentu přilákají spousty návštěvníků, kteří můžou na jednom místě nakoupit vše, co zrovna potřebuji. Horizontální tržiště se drží motta „one shop, one stop”.
Vertikální tržiště naopak prodává produkty jedné kategorie, zato od několika značek. Příkladem vertikálního obchodu je třeba Zalando.com, protože nabízí pouze zboží související s módou. Jeho výhodou je snazší cílení na zákazníky se zájem o nákup konkrétního typu zboží.
Globální tržiště prodává téměř vše z různých kategorií a definuje ho především to, že rozváží produkty do celého světa. Nejznámějším příkladem je opět Amazon nebo eBay.
Zdroj: Online Shopping Statistics - Ecommerce Trends for 2022
Zdroj: Online Shopping Statistics - Ecommerce Trends for 2022
Prodej na marketplace má svá pro i proti. Více se dozvíte v článku Proč prodávat na marketplace?
Vše o marketplace
© 2022 - 2023 vseomarketplace.cz