Česká republika zažila v roce 2023 na poli e-commerce řadu turbulentních změn. Kaufland Global Marketplace nejprve spustil nová digitální tržiště v Česku a na Slovensku a brzy nato k nám vstoupila polská skupina Allegro se svým digitálním tržištěm Allegro.cz. Společnost Alza zase upravila svůj model fungování, který přejmenovala na Alza Trade, Heureka se oblékla do nových šatů a k tomu se objevují nové platformy jako například Pepita. Podívejte se na přehled těch nejdůležitějších změn, ke kterým v loňském roce došlo.
- Kaufland spustil nová online tržiště
- Na český trh vstoupilo tržiště Allegro.cz
- Alza Marketplace změnila obchodní model na Alza Trade
- Seznam zastavil vývoj Seznam Marketplace
- Heureka provedla redesign celé skupiny
- Změny, které přicházejí ze zahraničí
Kaufland spustil nová online tržiště
Kaufland Global Marketplace spustil začátkem roku 2023 online marketplaces v České republice i na Slovensku. Na Slovensku se během prvního půl roku fungování dokázal vyšplhat na první místo v žebříčku digitálních tržišť a v České republice nyní přes Kaufland.cz nabízí své produkty více než 4 000 prodejců, které přilákal jednoduchými vstupními podmínkami včetně rychlé verifikace prodejního účtu a vstupu na tři trhy s jedním registračním poplatkem. Mezi nejprodávanější produkty se za tu dobu zařadilo zboží z kategorií jako elektronika, hobby, kuchyně a domácnost nebo nábytek.
Podle dat platformy zboziaprodej.cz navíc marketplace zná už 77 % slovenských a 72 % českých zákazníků. V České republice k tomu mimo jiné přispěla i masivní reklamní kampaň s názvem I want it all společně s reklamním spotem od agentury Effe, který vsadil na koncept chytré domácnosti.
Na český trh vstoupilo tržiště Allegro.cz
Po akvizici MALL Group a kurýrní služby WE|DO jsme na českém a evropském e-commerce a marketplace trhu nejprve začátkem roku zaevidovali změnu v tržištích MALL Partner – by Allegro. Nové lokalizované tržiště polského Allegra pak u nás oficiálně zahájilo provoz 31. července 2023.
Platforma má v tuto chvíli podle týdeníku Echo, které získalo sdělení firmy, už více než 600 000 aktivních kupujících. Její aplikace je hned po Kauflandu třetí nejstahovanější aplikací v České republice. Svým zákazníkům přitom nabízí různé druhy zboží převážně od zahraničních prodejců.
Přehled reklamních kampaní Allegra v České republice
1. Jako první jsme mohli pozorovat kampaň informující o akvizici MALL.cz skupinou Allegro.
2. Další kampaň se zaměřila na edukaci prodejců po spuštění Allegro.cz.
3. Ve druhé vlně kampaně propagující nový marketplace pak společnost přiblížila službu Allegro Smart!
4. K završení komunikace letos došlo prostřednictvím vánoční kampaně.
Alza Marketplace změnila obchodní model na Alza Trade
Společnost Alza v roce 2023 rozhodla o změně obchodního modelu z digitálního tržiště Alza Marketplace na Alza Trade, platformu pro dodavatele e-shopu Alza.cz. Změnou názvu chtěli zástupci společnosti Alza především upřesnit vztah mezi Alzou jako online platformou, prodejci a zákazníky. Na Alza Trade tak na rozdíl od jiných online marketplaces neprodávají zboží zákazníkovi jednotliví prodejci, ale přímo společnost Alza.
Společnost se tak stala zodpovědná za kompletní prodejní a poprodejní proces včetně dodání zboží a poskytování všech dalších služeb. Prodejci tedy nemusí zajišťovat logistické služby ani vystavování faktur a ve vztahu k Alze fungují jako dodavatelé zboží. Těch je na Alze aktuálně 1000.
Seznam zastavil vývoj Seznam Marketplace
V září 2023 pak česká internetová jednička Seznam.cz rozhodla, že nebude pokračovat ve vývoji vlastního marketplace. Seznam měl podle magazínu CzechCrunch ambici vytvořit internetové tržiště po vzoru Alzy či Allegra, které by bylo doplněné o další služby ze skupiny, jako třeba o recenze produktů nebo informace o zboží.
Důvodem k ukončení projektu se podle mluvčí Seznam.cz Anety Kapuciánové stala rizika, která by potenciálně mohla převážit nad přínosy, které mělo spuštění nové platformy společnosti přinést.
Heureka provedla redesign celé skupiny
Další z českých online tržišť Heureka využila rok 2023 k plošnému redesignu celé skupiny. Došlo proto ke sjednocení uživatelského rozhraní digitálních tržišť heureka.cz, heureka.sk a arukereso.hu. Aby toho byla schopná, přešla na nové technické řešení všech devět evropských trhů, na kterých působí. Cílem skupiny byla nejen jednodušší technická správa, ale i uživatelsky přívětivější prostředí pro uživatele, kterým změna zjednoduší orientaci na webu a nabídne například nákupní rádce.
Proměnu bylo možné začít sledovat u bulharské verze srovnávací platformy, jejíž uživatelé nyní mají k dispozici nové a vylepšené nástroje. Ty jim pomohou například s výběrem správného produktu skrze vylepšený produktový detail nebo velké množství recenzí. Přímo na produktovém listu pak jsou viditelné minimálně poslední tři hodnocení zákazníků. Přibyla i možnost filtrovat v recenzích, aby uživatelé snadno našli odpovědi na otázky, které při nákupním rozhodování zrovna řeší. Redesign pak opět podpořilo několik kampaní.
Vybírej úžasně! Nakupuj úžasně!
Vánoční kampaň Vybírej srdcem
Změny, které přicházejí ze zahraničí
Ani zahraniční marketplaces za dynamickým vývojem v roce 2023 nezaostávaly.
Bol.com, nejpopulárnější a nejtradičnější nizozemské a belgické digitální tržiště, provedlo redesign celé platformy i identity a změnilo název z Bol.com na bol.
Maďarský markeplace Pepita.com zase letos spustil nábor českých merchantů.
Singapurská platforma Shopee pak na začátku roku zastavila své operace a vývoj spuštění polského tržiště. Shopee je technologicky vyspělá platforma pro elektronické obchodování zaměřená na spotřebitele v jihovýchodní Asii, která si získala oblibu na Filipínách, v Singapuru, Malajsii a dalších zemích. Jejím cílem je umožnit uživatelům přístup k široké škále produktů. Podobně jako eBay nebo Amazon v Severní Americe přitom umožňuje na své platformě prodávat jak jednotlivým prodejcům, tak zavedeným firmám.
Zdroj: Remitly
Také Alibaba Group nezaostávala za ostatními a na začátku roku spustila nové tržiště zaměřené na módu, krásu a lifestyle s názvem Miravia, a to ve Španělsku.
Zdroj: Fashion Network
Jedno je jisté. Příležitostí, jak prodávat online, v roce 2023 v České republice i v Evropě razantně přibylo. Spolu s tím také probíhá mezi jednotlivými tržišti a dalšími prodejními portály konkurenční boj, který se snaží přilákat co nejvíce zákazníků. Jako prodejci tak můžete správnou kombinací vstupů na digitální tržiště a odborné technické i byznysové podpory zvyšovat své prodeje a těžit z prostředí, do kterého v rámci e-commerce putují nemalé investice.
Co můžeme čekat v příštím roce? Bude Kaufland Global Marketplace expandovat na polský trh? Lze očekávat další expanzi Allegro Marketplace například na Slovensko a jak to ovlivní prodejce MALL Partner?
Zdroje:
- Zboží a prodej – Marketplace Kauflandu je v Česku i na Slovensku úspěšný
- Oxyshop – Shrnutí české i světové e-commerce za rok 2023
- eLogy – Czech Republic ecommerce market trends 2023
- Echo24 – Nástrahy nakupování na online tržištích: Češi naráží na nová pravidla, která je mohou stát peníze
- Seznam – SBlog - Co bude Seznam Marketplace, pro koho je Seznam Médium a jak kombinovat mediatypy
- Hospodářské Noviny – Seznam nebude mít vlastní nákupní tržiště. Překvapivě ukončil projekt Marketplace
- Ecommerce News – Alibaba launches Miravia in Spain
- heureka!group – Heureka v novém kabátě
- h!g – <HeurekaDevs/> – #MěnímeHeureku – chystáme mezinárodní #OnePlatform
- h!g – <HeurekaDevs/> – Heureka Group přechází na nové technické řešení pro všech svých 9 evropských trhů
- heureka! – Nakupuj úžasně
- bol.Newsroom – Bol.com is now called bol
- Pepita.com
- Reuters – Shopee to close its Polish operations
- Shopee.com
- Shopee Open Platform – Empowering Merchants To Unlock New Opportunities
- Remitly – Everything You Need To Know About Shopee
- Fashion Network – Alibaba launches Miravia in Spain, a new fashion, beauty and lifestyle marketplace
- Ecommerce News – Alibaba launches Miravia in Spain
- Miravia – Miravia, la nueva oportunidad para aumentar tus ventas y hacer crecer tu negocio