Co přinesl rok 2023 ve světě marketplaces? Aktuální situace na digitálních tržištích v České republice od redesignů po spuštění nových platforem.

Featured Image

Česká republika zažila v roce 2023 na poli e-commerce řadu turbulentních změn. Kaufland Global Marketplace nejprve spustil nová digitální tržiště v Česku a na Slovensku a brzy nato k nám vstoupila polská skupina Allegro se svým digitálním tržištěm Allegro.cz. Společnost Alza zase upravila svůj model fungování, který přejmenovala na Alza Trade, Heureka se oblékla do nových šatů a k tomu se objevují nové platformy jako například Pepita. Podívejte se na přehled těch nejdůležitějších změn, ke kterým v loňském roce došlo.

Nejpopulárnější kategorie nákupů v České republice v roce 2023

Kaufland spustil nová online tržiště

Kaufland Global Marketplace spustil začátkem roku 2023 online marketplaces v České republice i na Slovensku. Na Slovensku se během prvního půl roku fungování dokázal vyšplhat na první místo v žebříčku digitálních tržišť a v České republice nyní přes Kaufland.cz nabízí své produkty více než 4 000 prodejců, které přilákal jednoduchými vstupními podmínkami včetně rychlé verifikace prodejního účtu a vstupu na tři trhy s jedním registračním poplatkem. Mezi nejprodávanější produkty se za tu dobu zařadilo zboží z kategorií jako elektronika, hobby, kuchyně a domácnost nebo nábytek.

72 % českých zákazníků zná Kaufland Global Marketplace

Podle dat platformy zboziaprodej.cz navíc marketplace zná už 77 % slovenských a 72 % českých zákazníků. V České republice k tomu mimo jiné přispěla i masivní reklamní kampaň s názvem I want it all společně s reklamním spotem od agentury Effe, který vsadil na koncept chytré domácnosti.

Na český trh vstoupilo tržiště Allegro.cz

Co přinesl rok 2023 ve světě marketplaces?Allegro Marketplace, Vše o marketplace

Po akvizici MALL Group a kurýrní služby WE|DO jsme na českém a evropském e-commerce a marketplace trhu nejprve začátkem roku zaevidovali změnu v tržištích MALL Partner – by Allegro. Nové lokalizované tržiště polského Allegra pak u nás oficiálně zahájilo provoz 31. července 2023.

Platforma má v tuto chvíli podle týdeníku Echo, které získalo sdělení firmy, už více než 600 000 aktivních kupujících. Její aplikace je hned po Kauflandu třetí nejstahovanější aplikací v České republice. Svým zákazníkům přitom nabízí různé druhy zboží převážně od zahraničních prodejců.

600 000 aktivních zákazníků na Allegro.cz

Přehled reklamních kampaní Allegra v České republice

1. Jako první jsme mohli pozorovat kampaň informující o akvizici MALL.cz skupinou Allegro.

2. Další kampaň se zaměřila na edukaci prodejců po spuštění Allegro.cz.

3. Ve druhé vlně kampaně propagující nový marketplace pak společnost přiblížila službu Allegro Smart!

4. K završení komunikace letos došlo prostřednictvím vánoční kampaně.

Alza Marketplace změnila obchodní model na Alza Trade

Co přinesl rok 2023 ve světě marketplaces?Alza Marketplace, Alza Trade, Vše o marketplace

Společnost Alza v roce 2023 rozhodla o změně obchodního modelu z digitálního tržiště Alza Marketplace na Alza Trade, platformu pro dodavatele e-shopu Alza.cz. Změnou názvu chtěli zástupci společnosti Alza především upřesnit vztah mezi Alzou jako online platformou, prodejci a zákazníky. Na Alza Trade tak na rozdíl od jiných online marketplaces neprodávají zboží zákazníkovi jednotliví prodejci, ale přímo společnost Alza.

Společnost se tak stala zodpovědná za kompletní prodejní a poprodejní proces včetně dodání zboží a poskytování všech dalších služeb. Prodejci tedy nemusí zajišťovat logistické služby ani vystavování faktur a ve vztahu k Alze fungují jako dodavatelé zboží. Těch je na Alze aktuálně 1000.

Seznam zastavil vývoj Seznam Marketplace

V září 2023 pak česká internetová jednička Seznam.cz rozhodla, že nebude pokračovat ve vývoji vlastního marketplace. Seznam měl podle magazínu CzechCrunch ambici vytvořit internetové tržiště po vzoru Alzy či Allegra, které by bylo doplněné o další služby ze skupiny, jako třeba o recenze produktů nebo informace o zboží.

Důvodem k ukončení projektu se podle mluvčí Seznam.cz Anety Kapuciánové stala rizika, která by potenciálně mohla převážit nad přínosy, které mělo spuštění nové platformy společnosti přinést.

Heureka provedla redesign celé skupiny

Co přinesl rok 2023 ve světě marketplaces?Heureka Marketplace, Vše o marketplace

Další z českých online tržišť Heureka využila rok 2023 k plošnému redesignu celé skupiny. Došlo proto ke sjednocení uživatelského rozhraní digitálních tržišť heureka.cz, heureka.sk a arukereso.hu. Aby toho byla schopná, přešla na nové technické řešení všech devět evropských trhů, na kterých působí. Cílem skupiny byla nejen jednodušší technická správa, ale i uživatelsky přívětivější prostředí pro uživatele, kterým změna zjednoduší orientaci na webu a nabídne například nákupní rádce.

Proměnu bylo možné začít sledovat u bulharské verze srovnávací platformy, jejíž uživatelé nyní mají k dispozici nové a vylepšené nástroje. Ty jim pomohou například s výběrem správného produktu skrze vylepšený produktový detail nebo velké množství recenzí. Přímo na produktovém listu pak jsou viditelné minimálně poslední tři hodnocení zákazníků. Přibyla i možnost filtrovat v recenzích, aby uživatelé snadno našli odpovědi na otázky, které při nákupním rozhodování zrovna řeší. Redesign pak opět podpořilo několik kampaní.

Vybírej úžasně! Nakupuj úžasně!

Vánoční kampaň Vybírej srdcem

Změny, které přicházejí ze zahraničí

Ani zahraniční marketplaces za dynamickým vývojem v roce 2023 nezaostávaly.

Co přinesl rok 2023 ve světě marketplaces?Bol.com, bol, Vše o marketplace

Bol.com, nejpopulárnější a nejtradičnější nizozemské a belgické digitální tržiště, provedlo redesign celé platformy i identity a změnilo název z Bol.com na bol.

Co přinesl rok 2023 ve světě marketplaces?Pepita, Pepita.com, Pepita.hu, Vše o marketplace

Maďarský markeplace Pepita.com zase letos spustil nábor českých merchantů.

Pepita.hu vzniklo v roce 2017 jako digitální tržiště v Maďarsku. Portál aktuálně registruje 100 partnerů či prodejců a zákazníkům nabízí víc než 1 282 100 produktů v kategoriích zahradnické a kutilské výrobky, nářadí, kojenecké a dětské výrobky, oblečení pro dospělé, knihy, hračky, kancelářské produkty, notebooky a počítačové vybavení, bazény, trampolíny, sportovní vybavení a další.

Zdroj: Pepita.com

Co přinesl rok 2023 ve světě marketplaces? Shopee, Vše o marketplace

Singapurská platforma Shopee pak na začátku roku zastavila své operace a vývoj spuštění polského tržiště. Shopee je technologicky vyspělá platforma pro elektronické obchodování zaměřená na spotřebitele v jihovýchodní Asii, která si získala oblibu na Filipínách, v Singapuru, Malajsii a dalších zemích. Jejím cílem je umožnit uživatelům přístup k široké škále produktů. Podobně jako eBay nebo Amazon v Severní Americe přitom umožňuje na své platformě prodávat jak jednotlivým prodejcům, tak zavedeným firmám.

Shopee původně začínal jako tržiště, které nabízelo transakce mezi spotřebiteli (C2C). Od té doby přešel na hybridní obchodní model, který zajišťuje transakce C2C i B2C (business-to-consumer). Funguje podobně jako ostatní online prodejci v tom smyslu, že nakupující mohou do vyhledávače zadat, co hledají, nebo procházet zboží podle kategorií. Pokud zákazník hledá slevy, platforma mu je usnadní tím, že na své domovské stránce zobrazuje bleskové výprodeje a exkluzivní nabídky dne.
 
Zákazníci navíc můžou přes Shopee nakupovat i podle regionů. Po vstupu na hlavní stránku si lze vybrat zemi svého bydliště, a tím dojde k automatickému přesměrování na stránky s nabídkami pro danou lokalitu.

Zdroj: Remitly

Co přinesl rok 2023 ve světě marketplaces?Miravia, Alibaba Grou, Miravia.es, Vše o marketplace

Také Alibaba Group nezaostávala za ostatními a na začátku roku spustila nové tržiště zaměřené na módu, krásu a lifestyle s názvem Miravia, a to ve Španělsku.

Zdroj: Fashion Network

Jedno je jisté. Příležitostí, jak prodávat online, v roce 2023 v České republice i v Evropě razantně přibylo. Spolu s tím také probíhá mezi jednotlivými tržišti a dalšími prodejními portály konkurenční boj, který se snaží přilákat co nejvíce zákazníků. Jako prodejci tak můžete správnou kombinací vstupů na digitální tržiště a odborné technické i byznysové podpory zvyšovat své prodeje a těžit z prostředí, do kterého v rámci e-commerce putují nemalé investice.

Co můžeme čekat v příštím roce? Bude Kaufland Global Marketplace expandovat na polský trh? Lze očekávat další expanzi Allegro Marketplace například na Slovensko a jak to ovlivní prodejce MALL Partner?

Zdroje:


Štítky:

Chcete vědět, co se děje s marketplaces?

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru.

mailchimp

Přihlášením souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů. Odhlásit se z newsletteru nebo změnit nastavení můžete kdykoliv.

Allegro Alza Marketplace Amazon Cdiscount eMAG Marketplace Heureka Marketplace Kaufland Global Marketplace MALL Partner Memark ZalandoAllegro Alza Marketplace Amazon Cdiscount eMAG Marketplace Heureka Marketplace Kaufland Global Marketplace MALL Partner Memark ZalandoAllegro Alza Marketplace Amazon Cdiscount eMAG Marketplace Heureka Marketplace Kaufland Global Marketplace MALL Partner Memark Zalando
Vše, co potřebujete vědět o marketplaces, na jednom místě! Vše, co potřebujete vědět o marketplaces, na jednom místě! Vše, co potřebujete vědět o marketplaces, na jednom místě!
Platforma pro prodejce o vývoji a novinkách v marketplaces.Platforma pro prodejce o vývoji a novinkách v marketplaces.Platforma pro prodejce o vývoji a novinkách v marketplaces.
Back to top Arrow