Jak začít prodávat na Amazonu?

V roce 2021 působilo na Amazonu dohromady přes 6 milionů unikátních prodejců. Ne všichni však dokážou využít potenciál, který tento marketplace nabízí. Důvodem, proč se některým prodejcům nemusí dařit, bývá špatný výběr způsobu prodeje zboží nebo nedostatečná připravenost e-shopu na napojení k Amazonu. Na co se tedy na začátku zaměřit?


Nad čím se zamyslet, než začnete s registrací

Ať už máte zavedený e-shop, skvělý nápad na nový produkt, nebo vás prostě jen baví prodávat, Amazon může být platformou, která vás vystřelí mezi úspěšné podnikatele. K tomu je ale dobré vědět, jak si vybrat vhodný prodejní plán a strategii.

1. Individuální vs. profesionální plán

Amazon dává na výběr ze dvou prodejních plánů podle toho, kolik produktů chcete a dokážete prodat za jeden měsíc.

První variantou je Individual plan neboli individuální plán, který společnost doporučuje využít těm, kdo prodají méně jak 40 položek měsíčně, nemají stále jasno v tom, co přesně chtějí prodávat a zatím nevyužívají žádných reklamních nástrojů. V případě tohoto plánu si Amazon účtuje 0.99 dolarů za každou prodanou položku.

Oproti tomu za Professional plan nebo profesionální prodejní plán se platí 39,99 dolarů měsíčně bez ohledu na počet prodaných položek. Na rozdíl od individuálního plánu umožňuje prodejcům daleko víc funkcionalit v rámci uživatelského rozhraní a je zároveň podmínkou pro využití široké řady reklamních nástrojů, které pomůžou zviditelnit vaše zboží.

U obou plánů Amazon kromě toho vybírá také tzv. referral fee neboli poplatek, který tvoří 1 % z celkové transakce včetně ceny položky, nákladů na dopravu a případných poplatků za dárkové balení.

2. Zvažte svou prodejní strategii

K obchodování na Amazonu zaujímají prodejci různé přístupy. Jedním z nich je tzv. reselling. kdy prodejci vyhledávají oblíbené produkty, které již existují, a nabízejí je na Amazonu.

3. Perfect Launch aneb dokonalé uvedení zboží na trh

Chcete, aby spuštění vašich prodejů na Amazonu proběhlo hladce a bez větších zádrhelů? Amazon ano, a tak připravil návod s názvem Perfect Launch, který prodejcům radí, co mají udělat během prvních 90 dnů od spuštění prodeje. Toto období je důležité pro zavedení marketingové strategie, fulfilmentu, cenotvorby a dalších postupů, které zajistí prodejcům úspěch. Prodejci, kteří dosáhnou dokonalého uvedení na trh, dosahují podle dat Amazonu v průměru 6,3x vyšších příjmů v prvním roce než ostatní.



Krok č. 1: Registrujte se do Seller Central

Seller Central je webová stránka, kam se prodejci přihlašují a kde sledují své prodejní aktivity na Amazonu. Můžete zde spravovat zásoby, aktualizovat ceny, komunikovat s kupujícími, kontrolovat stav účtu, kontaktovat podporu prodejních partnerů a přidávat nové produkty. Po registraci prodejního účtu Amazon zkontroluje dodané dokumenty, a pokud v nich nebudou žádné chyby, tak vám účet během jednoho pracovního týdne aktivuje.

Co byste měli mít při registraci po ruce?

  • IČO, sídlo a název firmy, včetně daňového identifikačního čísla
  • Občanský průkaz nebo cestovní pas jednatelů firmy, kteří v ní mají 20% a vyšší podíl
  • Firemní emailovou adresu a telefonní číslo
  • Mezinárodně platnou kreditní kartu s povolenými platbami přes internet
  • Bankovní účet, na který bude Amazon zasílat výnosy z prodeje



Krok č. 2: Přidejte a zalistujte své produkty

Co můžete prodávat na Amazonu? To záleží na produktu, kategorii a značce.

Níže uvedená tabulka poskytuje přehled kategorií produktů Amazon, ale více informací o omezeních a o tom, jak požádat o schválení, najdete zde. Pokud odesíláte objednávky pomocí služby Fulfillment By Amazon, nezapomeňte si přečíst konkrétní seznam omezení produktů FBA.

Dále budete muset v případě manuálního listování uvést seznam svých výrobků přidáním ID, SKU, názvu, popisu a fotky produktu i vyhledávaných výrazů, příslušných klíčových slov a ceny každého výrobku. Jinak lze využít jednoduššího způsobu, kdy se připojíte k již existujícím produktům v katalogu Amazonu pomocí EAN kódů, podobně jako na Heurece.



Krok č. 3: Vyberte si způsob prodeje

Na Amazonu existují dva způsoby prodeje - Fulfillment by Amazon (FBA) a Fulfillment by Merchant (FBM). V případě toho prvního nese odpovědnost za vyřízení objednávky Amazon se svými logistickými centry. Má tak na starosti balení, odeslání i doručení vašich balíčku stejně jako vrated od zákazníků výměnou za dodržování pravidel pro přípravu zboží a jeho odeslání do Amazonu a poplatky za skladování a dopravu, které firma vypočítává na základě hmotnosti a rozměru vašeho zboží.

V případě modelu FBM si pak celý proces objednávky vyřizujete sami. Jakmile si tedy zákazník objedná na Amazonu zboží, prodejce ho z vlastního skladu a na své náklady zabalí a odešle na adresu zákazníka.



Krok č. 4: Zamyslete se nad diverzifikací portfolia

Zatímco z globálního pohledu lidé na Amazonu nakupují nejčastěji elektroniku, v Evropě mezi nejvíce prodávané výrobky mezi malými a středními podniky tvoří kategorie: Domácnost, Zdraví a osobní péče, Oblečení, Hračky a Sport a outdoor.

Pokud chcete nabízet zboží v těchto kategoriích, nepochybně bude velmi žádané. To však nemusí znamenat, že pro vaši nabídku není prostor.

Naopak, může to pro vás vytvořit skvělou příležitost, zatímco s Amazonem začínáte. Většina neúspěšných prodejců podle Amazonu pohořela na tom, že se nevyužila rozmanitých nástrojů k budování brandu a své podnikání založila pouze na jednom typu zboží.



Zdroje



Štítky

Chcete vědět, co se děje s marketplaces?

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru.

mailchimp

Přihlášením souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů. Odhlásit se z newsletteru nebo změnit nastavení můžete kdykoliv.

Allegro Alza Marketplace Amazon Cdiscount eMAG Marketplace Heureka Marketplace Kaufland Global Marketplace MALL Partner Memark ZalandoAllegro Alza Marketplace Amazon Cdiscount eMAG Marketplace Heureka Marketplace Kaufland Global Marketplace MALL Partner Memark ZalandoAllegro Alza Marketplace Amazon Cdiscount eMAG Marketplace Heureka Marketplace Kaufland Global Marketplace MALL Partner Memark Zalando
Vše, co potřebujete vědět o marketplaces, na jednom místě! Vše, co potřebujete vědět o marketplaces, na jednom místě! Vše, co potřebujete vědět o marketplaces, na jednom místě!
Platforma pro prodejce o vývoji a novinkách v marketplaces.Platforma pro prodejce o vývoji a novinkách v marketplaces.Platforma pro prodejce o vývoji a novinkách v marketplaces.
Back to top Arrow