Co je třeba udělat, než začnete prodávat na marketplace?

Vhodné e-shopové řešení, kvalitní produktová data nebo automatizovaná volba dopravy zboží. Jako prodejce neboli merchant byste měli vzít v potaz několik faktorů, které určují, zda váš onboarding na marketplace proběhne hladce, nebo ne. Na co je na začátku dobré zaměřit svou pozornost?


1. Volba správného systému

E-commerce řešení by mělo odpovídat nejen vašemu rozpočtu, ale také povaze vašich produktů a potenciálnímu plánu na expanzi. Zatímco rozpočet odráží to, kolik peněz chcete do provozu e-shopu investovat, typ zboží, které může mít různé konfigurovatelné vlastnosti, a vaše byznysové plány můžou vznést specifické požadavky na funkce e-shopového systému.

Pokročilé funkce přijdou vhod například tehdy, když plánujete prodávat zároveň zboží bez varian i s variantami v závislosti na velikosti produktu, jeho různém provedení týkajícím se například barvy, materiálu a dalších parametrů. Jiným důvodem pro specifické funkce může být váš účetní nebo skladový systém. V každém případě je dobré zvolit takové řešení, které poskytuje dostatečný prostor pro další rozvoj podnikání, a vy se tak obejdete bez dodatečných výdajů a technických překážek, které obvykle přináší přechod na jiný typ platformy.


2. Kvalita produktových dat

Marketplaces fungují na bázi multichannelu a omnichannelu, který paralelně využívá víc prodejních a komunikačních kanálů k vylepšování uživatelské (UX) a zákaznické zkušenosti (CX). Aby tohle mohlo dobře fungovat i pro váš obchod, je nutné disponovat kvalitními produktovými daty, která jsou komplexní, přesná a použitelná. V praxi to znamená, že vaše data obsahují všechny důležité vlastnosti produktů ve vašem inventáři - od ceny, popisu zboží až po obrázky.

Kvalita dat ovlivňuje nejen výši vašeho obratu, ale i to, jestli kupující snadno najde vaše produkty. Správné údaje podpoří získávání zákazníků nebo vyšší prodejnost díky efektivní reklamě. Chybné údaje zase naopak můžou negativně ovlivnit pověst značky, míru vašeho růstu i konkurenceschopnost. Jestliže máte produktová data v pořádku, bude pro vás integrace do nových online kanálů snazší a nákladově efektivnější díky správnému mapování a kategorizaci dat.


3. Reálné hodnoty skladových zásob

Zásoby tvoří významnou část majetku firmy, protože je v nich po určitou dobu vázán její kapitál. Oceňování zásob je účetní postup, kterým se řídí společnosti, aby zjistily hodnotu neprodaných zásob v době, kdy sestavují účetní závěrku. Schopnost správně ocenit hodnotu vašich skladových zásob se tak stává nepostradatelnou složkou byznysové strategie, která cílí na zvýšení ziskovosti. Reálná hodnota pomáhá určit ukazatel obratu zásob, který vám následně pomůže v dalším plánování.


4. Automatizovaná volba dopravy

Výhod automatizace logistiky je nespočet. Mezi ty hlavní patří úspora práce, zásob a energie. Kromě toho umožňuje automatizace logistického procesu expedovat zboží rychleji, přesněji a efektivněji. Výrazně se tím snižuje chybovost a zlepšují se služby zákazníkům.

Cílem automatizace logistiky je také snaha reagovat na stále rostoucí náklady za dopravu. Dnes je k dispozici řada automatizovaných režimů, které umožňují pomáhají řešit tranzit a přepravu nebo sledovat pohyb materiálu v dodavatelském řetězci, aby byly dodány včas. Provoz je díky této technologii stále efektivnější.

Ruční zadávání dat je navíc náchylné k chybám, které často vedou ke značným ztrátám v toku příjmů. Podle průzkumu globální analytické společnosti IDC stojí lidské chyby firmy ve Spojených státech a Velké Británii každý rok v průměru 435 dolarů na zaměstnance, v celkovém součtu tedy až 18 miliard dolarů ročně. Vzhledem k nedávnému nedostatku kvalifikovaných pracovníků zaměstnaných ve skladech, který způsobila pandemie covidu-19, a rostoucí poptávce po zefektivnění dodávek, zajišťuje automatizace konzistenci vašeho dodavatelského řetězce.

5. Systém pro tisk štítků pro dopravce

Pokud již provozujete vlastní e-shop, jistě vám toto téma není cizí. Ať už jste malá firma nebo větší společnost, pokud využíváte smluvního přepravce, nebo přepravujete zboží do místa, které slouží zákazníkům k předání balíku - například do Zásilkovny nebo Balíkovny -, dopravce od vás bude vždy využívat jednotné označení odeslaných balíků na tzv. lepícím štítku neboli etiketě.

Na ten je vždy potřeba uvést pole s adresátem (doručovací adresu), kontaktní telefon, odesílatele, čárový kód s identifikací zásilky a další údaje, jako je dobírková částka nebo celkový počet balíků. Pro tisk štítků pro dopravce lze využít tzv. TTR tiskárny.


6. Fakturační režim One Stop One Shop (OSS)

Režim OSS funguje jako jedno správní místo, přes které můžete odvádět DPH v České republice za prodej zboží nebo služeb pro koncové spotřebitele v jiných státech EU. U těch vám totiž jako dodavateli automaticky vzniká povinnost odvodu DPH v členském státě zákazníka, který si vaše zboží pořizuje.

Využít režim OSS sice není povinné, ale výrazně zjednodušuje odvod DPH v zemích EU. Pokud ho však využívat nechcete, musíte se sami registrovat a odvádět DPH v každém členském státě, do kterého dodáváte zboží. V případě, že prodáváte dovezené zboží do 150 eur na dálku, vzniká povinnost odvodu DPH za dovoz přímo u zákazníka.


Máte hotovo? Pak zbývá splnit následující kroky

  • Zjistěte si, zda můžete na vybraném marketplace prodávat
  • Zaregistrujte se
  • Mějte připravený fulfillment


Zdroje:


Štítky

Chcete vědět, co se děje s marketplaces?

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru.

mailchimp

Přihlášením souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů. Odhlásit se z newsletteru nebo změnit nastavení můžete kdykoliv.

Allegro Alza Marketplace Amazon Cdiscount eMAG Marketplace Heureka Marketplace Kaufland Global Marketplace MALL Partner Memark ZalandoAllegro Alza Marketplace Amazon Cdiscount eMAG Marketplace Heureka Marketplace Kaufland Global Marketplace MALL Partner Memark ZalandoAllegro Alza Marketplace Amazon Cdiscount eMAG Marketplace Heureka Marketplace Kaufland Global Marketplace MALL Partner Memark Zalando
Vše, co potřebujete vědět o marketplaces, na jednom místě! Vše, co potřebujete vědět o marketplaces, na jednom místě! Vše, co potřebujete vědět o marketplaces, na jednom místě!
Platforma pro prodejce o vývoji a novinkách v marketplaces.Platforma pro prodejce o vývoji a novinkách v marketplaces.Platforma pro prodejce o vývoji a novinkách v marketplaces.
Back to top Arrow