Prodej přes online marketplace může zasádně pomoci majitelům malých podniků, kteří se snaží prosadit na trhu. Zájem o něj však rapidně stoupá také u velkých firem v segmentu B2B. Za řadou marketplaces dnes už totiž stojí velké technologické firmy, které dokážou lépe cílit na zákazníka a neustále zvyšovat kvalitu svých služeb. Pro výběr té správné platformy je ale třeba znát její hlavní výhody i možná proti. Co by vás mělo zajímat?
Zdroj: INSIDER Intelligence
6 důvodů pro vstup na marketplace
- Nižší vstupní náklady
- Vyšší škálovatelnost
- Jistota důvěryhodnosti a spolehlivosti
- Záruka promyšleného marketingu
- Šance proniknout na mezinárodní trh
- Využití sofistikovaných technických aspektů
1) Nižší vstupní náklady
Přestože zákazníci dnes automaticky očekávají, že si budou moci veškeré zboží objednat online, vlastní e-shop nemusí být vždy tou nejefektivnější cestou, jak tento požadavek naplnit. Jeho zřízení a údržba vyžaduje nejen koupi domény a hostingu, ale také kontinuální rozvoj skrze SEO optimalizaci, webdesign či marketing. Na marketplaces toto řešit nemusíte. Stačí se zaregistrovat, zalistovat své produkty a o platby za objednávky, zvyšování konverzního poměru nebo logistiku a sklad se postará samo tržiště.
2) Vyšší škálovatelnost
Marketplace neprodává ani nenakupuje žádné produkty. Podstupuje tak menší finanční rizika než webové stránky elektronických obchodů, které musí neustále investovat do zásob, které se v nejhorším případě ani nemusí prodat. Při velmi rychlém nárůstu návštěvnosti některých marketplaces tíha vyšší poptávky nedopadá jen na jednoho prodejce, a tak se nemusíte starat o utrácení velkých částek do nových zásob nebo skladovacích prostor.
3) Jistota důvěryhodnosti a spolehlivosti
Zatímco u nového e-shopu obvykle nějakou chvíli trvá, než se zaběhne a zákazníci ho začnou bez obav využívat k online nakupování, marketplace už obvykle představuje zavedenou službu, které lidé důvěřují. Podle platformy Kreezalid nákupům na známém tržišti důvěřuje 67 % zákazníků, a to i v situaci, kdy obchodníka, který produkt prodává, neznají. A pokud s ním mají pozitivní zkušenost, vrátí se k nákupu na stejné místo až 54 % z nich.
4) Záruka promyšleného marketingu
Velká tržiště mají před malými e-shopy často náskok a udávají směr. Proto může být pro prodejce na marketplaces pomoc se zviditelněním zcela zásadní. Díky široké nabídce produktů mají online marketplaces nejen vyšší dosah, ale i rozmanitější publikum. Investují přitom jak do personalizace nabídky, tak do responzivity webových stránek a aplikací, která nakupujícím zajistí bezproblémový a zapamatovatelný nákupní zážitek.
5) Šance proniknout na mezinárodní trh
Marketplaces představují ideální řešení pro expanzi na zahraniční trhy, kde české e-shopy zatím nepůsobí. A to s minimální vstupní investicí do e-shopového řešení, lokální zákaznické podpory či zřizování bankovních účtů. Marketplaces mají svou vlastní strategii pro vybrané lokality, a tak s nimi snadno ušetříte na výdajích pro získání a udržení nových zákazníků, a zároveň otestujete zájem o vaše zboží bez vysokého finančního rizika.
6) Využití sofistikovaných technických aspektů
Marketplaces poskytují kupujícím možnost nakoupit na jednom místě vše, co potřebují. Proto se technická řešení pro provoz marketplaces už od základu přizpůsobila specifickým požadavkům nakupujících a provozovatelů tržišť. Jejich součástí bývá výkonné rozhraní API (aplikační programové rozhraní), software založený na cloudu umožňujícím krátkou dobu implementace, škálovatelná databáze určená pro použití na více tržištích a technologie omnichannel, která spojuje fyzické kanály v obchodě, web, plnění požadavků a komunikaci se zákazníkem do jedné platformy.
Možné nevýhody při vstupu na marketplace
1) Chybějící povědomí o vaší značce
Prodejci na marketplaces mají omezený přístup ke svým zákazníkům. Proto pro ně může být těžké současně vytvářet povědomí o své značce a budovat loajalitu. V případě, že uzavřete s vybraným marketplace dohodu, získá tržiště kontaktní údaje na zákazníky, kteří vaše produkty koupí. Získaná data pak použijí k tomu, aby podpořili prodej stejného produktu, ten však už nutně nemusí být od vás. Mnoho spotřebitelů, kteří nakupují na tržištích, navíc předpokládá, že nakupují na tomto tržišti, i když kupují vaše výrobky. Proto mají kupující tendenci si při příštím návratu zapamatovat spíše tržiště než značku.
2) Vyšší cenová konkurence
Když je ve stejné kategorii více prodejců, pravděpodobně vás to bude tlačit do toho, abyste konkurovali cenou, či své zboží odlišili vyšší mírou kvality. Vzhledem k množství nabízených produktů na marketplaces je pak zpravidla nutné ceny výrobků často revidovat a přizpůsobovat akutální situaci.
3) Provize z prodeje
Na marketplaces se sice nemusíte starat o administrativní náklady a náklady na správu, ale musíte zaplatit určité procento provize z každého uskutečněného prodeje. Může to být 5 %, 10 %, 15 % nebo 20 %, v závislosti na typu online tržiště a kategorie produktu se procentní sazba provize liší.
4) Nižší vizibilita
Pokud plánujete z online tržiště odejít kvůli konkurenčním cenám či z jiných důvodů, nejspíš se tím budete muset vzdát historie prodeje, popisu produktů, údajů o klientech, doporučení, recenzí či statistik.
Zdroj: Bbcincorp
Marketplaces a Evropa
Zatímco ve Spojených státech jsou marketplaces jako Amazon, eBay a Walmart dávno skloňovanými pojmy, v Evropě tento trend v posledních třech letech začal teprve nabírat na obrátkách. Pandemie covidu-19 mnohonásobně urychlila trend online obchodování a přijetí digitálních technologií spotřebiteli a jejich nové chování přetrvává i nadále.
Nedávný průzkum společnosti Salesforce odhalil, že se téměř 60 % zákazníků domnívá, že by každá společnost měla poskytovat špičkovou digitální zkušenost, aby si získala jejich loajalitu. Značky proto dnes musí zaměřit své úsilí na zlepšení digitální zákaznické zkušenosti a využití technologií k poskytování lepších řešení. A protože prodejci mnohdy nestíhají držet s požadavky zákazníků krok a naráží na nedostatek zkušeností s provozem e-shopů, můžou být marketplaces dobrým prostředkem, jak udržet krok s dobou.
Zdroj: Webretailer
Legenda: Návštěvnost marketplaces v Evropě roste. Nejoblíbenějším tržištěm v Evropě je Amazon s 1,07 miliardami návštěv měsíčně. Návštěvnost eBay je přibližně poloviční s 534 miliony návštěv.
Zdroje:
- DIGITAL COMMERCE 360
- Webretailer
- litCommerce
- CZECH CRUNCH
- BIG COMMERCE
- THE KEENFOLKS
- KREEZALID
- rextheme