Amazon, eBay nebo Allegro. Ať už jste na ně narazili v roli prodejce či kupujícího, marketplaces neboli online tržiště pro vás zřejmě nebudou úplnou novinkou. Jejich popularita roste společně s očekáváním zákazníků, kteří kladou čím dál větší důraz na bezproblémovou zkušenost s online nakupováním. Čím se ale marketplaces liší od e-shopů a na jakém principu vlastně fungují?
- Co je to marketplace v e-commerce
- Rozdíl mezi marketplace a srovnávačem zboží
- 3 klíčové vlastnosti marketplaces
- Typy online marketplaces
Zdroj: Coveo
Co je to marketplace v e-commerce
Marketplace je online platforma a současně obchodní model, který na jednom místě sdružuje zboží nebo služby jiných obchodníků a jejich e-shopů. Funguje na jednoduché bázi – marketplace se snaží propojit obchodníky se správnými zákazníky, a zvýšit tím jejich prodeje, zatímco zákazníkům nabízí co nejrozmanitější nabídku produktů a jistotu pohodlného, bezpečného a uživatelsky přívětivého nákupu.
Prodejci díky tomu mají k dispozici další místo, na kterém se můžou zviditelnit a kde můžou nabízet své produkty výměnou za provizi z prodejů, kterou obdrží majitel daného marketplace. Majitel online tržiště přitom obvykle nevlastní zásoby zboží, které jejich platforma prodává. Na rozdíl od majitelů e-shopů se soustředí hlavně na propagaci, zvýšení návštěvnosti a množství úspěšně prodaných produktů přes marketplace.
Hlavní výhoda marketplaces tak spočívá v tom, že zákazníci můžou na jednom místě pořídit různé druhy zboží (od hygienických potřeb přes elektroniku až po nábytek) nebo zboží od několika značek (konfekční oblečení až po značkové modely) za cenu jednoho poštovného a navíc téměř odkudkoli, aniž by museli webovou stránku opustit. To klasické e-shopy neumožňují. Internetové obchody zpravidla prodávají zboží jednoho typu a jedné značky (například Apple nebo Nike) a veškerý marketing a provoz řídí společnost, která zboží i webové stránky e-shopu vlastní.
Online tržiště tedy slouží jako zprostředkovatelé, kteří ručí za jednoduchost a bezpečnost prodeje i nákupu. Aby prodejce mohl své produkty nabízet na webových stránkách, jako jsou Amazon, Kaufland nebo Mall, musí nejprve projít registrací a listingem produktů. Po schválení se jeho produkty aktivují, a pak prodejce za každou objednávku platí předem stanovenou procentní provizi.
Dále pak záleží způsobu, jakým prodejce skladuje své zboží. Objednávky přes marketplace může buď expedovat z vlastního skladu, nebo může využít tzv. fulfillmentu. V takovém případě platforma převezme odpovědnost za dodavatelský řetězec, a to od skladování až po expedici a správu vrácení zboží.
3 klíčové vlastnosti marketplaces
- Marketplaces jsou velké podniky, které spolupracují s mnoha prodejci, poskytují vlastní katalog a obvykle disponují mnohem větší nabídkou než internetové obchody.
- Větší spokojenost zákazníků je hlavním motorem, a proto se soustředí na přidanou hodnotu pro své uživatele a optimalizaci tržiště tak, aby co nejlépe vyhovovalo jejich potřebám. Díky tomu jsou pro zákazníky zajímavým místem, kde můžou hledat levnější možnosti a nové alternativy.
- Jde o úsporný a vysoce škálovatelný obchodní model, který umožňuje investovat do marketingu a optimalizace nákupního procesu. Marketplaces se proto dokážou rychle přizpůsobit měnícímu se a konkurenčnímu prostředí e-commerce.
Typy online marketplaces
Horizontální marketplace
Horizontální tržiště se snaží uspokojit zákazníky co nejširším sortimentem. Nesoustředí se přitom jen na jednu kategorii, jako je třeba elektronika, ale snaží se pokrýt veškerý sortiment od drogerie, papírnictví až po zahradní nábytek nebo sportovní vybavení a oblečení. Nejoblíbenějším horizontálním tržištěm z pohledu nabídky je Amazon, typicky označovaný jako „obchod se vším".
V České republice lze za horizontální marketplace považovat například MALL Partner nebo Alza Marketplace. Díky širokému sortimentu přilákají spousty návštěvníků, kteří můžou na jednom místě nakoupit vše, co zrovna potřebuji. Horizontální tržiště se drží motta „one shop, one stop”.
Vertikální marketplace
Vertikální tržiště naopak prodává produkty jedné kategorie, zato od několika značek. Příkladem vertikálního obchodu je třeba Zalando.com, protože nabízí pouze zboží související s módou. Jeho výhodou je snazší cílení na zákazníky se zájem o nákup konkrétního typu zboží.
Globální marketplace
Globální tržiště prodává téměř vše z různých kategorií a definuje ho především to, že rozváží produkty do celého světa. Nejznámějším příkladem je opět Amazon nebo eBay.
Zdroj: Online Shopping Statistics - Ecommerce Trends for 2022
Zdroj: Online Shopping Statistics - Ecommerce Trends for 2022
Výhody a nevýhody prodeje na marketplaces
Prodej na marketplace má svá pro i proti. Více se dozvíte v článku Proč prodávat na marketplace?
Zdroje
- Arimetrics - Digital Glossary - Marketplace
- Shopery - What is a marketplace
- WebFX - What is an online marketplace
- oXyShop - Marketplaces - co jsou zač a proč dobývají svět e-commerce?
- Coveo Solutions - Ecommerce Relevance Report 2022
- WEBINAR CARE - Marketplace Statistics 2022
- TIDIO - Online Shopping Statistics: Ecommerce Trends for 2022
- KREEZALID - 44 Online Marketplace Statistics
- eDesk - 58 Mind-Blowing Ecommerce Statistics for 2021
- Webkul - Horizontal Marketplace vs Vertical Marketplace
- Tangram - What is a horizontal marketplace?
- Tangram - What is a vertical marketplace?
- WebFX - What are examples of online marketplaces?